Så lækker er den ny VW Golf



Generationsskifte. Den sjette udgave af VW Golf er klar. Lækrere materialer og masser af ny teknik, men ingen revolutioner.

(ISLAND) Den er VW vigtigste bil og historien om en model, der skabte en hel bilklasse. Et sådant ikon skal man passe på og det er netop hvad VW gør med den 6.generation af Golf.

I forbifarten ligner den forgængeren og tak for det. Men kigger man efter er den nye fuld af små designændringer. Nu ser Golfen bredere og mere eksklusiv ud, men ingen er i tvivl om, at det er en Golf, som der efterhånden er solgt 26 mio. stk. af verden over.

Lige nu kører jeg versionen med 1,4-liters motor og 7-trins DSG gearkasse. Vejen snor sig og undervognen byder på en herlig komfort. Hverken for blød eller for fast takket være den adaptive undervogn, som selvfølgelig er ekstraudstyr.

Motoren yder 122 hestekræfter og har 200 Nm at øre godt med takket være turboladning. Motoren understreger for alvor, at lige nu handler det om downsizing.

Mange vil rynke på næsen af en 1,4’er til en Golf, men maskinen passer perfekt til bilen og der er ingen grund til at ofre flere penge på en større maskine. Samtidig kører Golfen med lækker 7-trins DSG-gearkasse og denne motor 16,7 km/l.

Priserne er endnu ikke på plads, men det står fast, at Golfen ikke blive dyrere og at Climatronic (fuldautomatisk klimaanlæg) er standard. Bilen er her allerede i november.

Som en luksusbil

I arbejdet med at forfine den i forvejen lækre Golf-fornemmelse fra 5.generation, er VWs ingeniører gået minutiøst til værks. Målet har været at transformere fornemmelsen af VW’s store luksusbil, Phaeton ned i en Golf.

Dermed vil VW udviske bilklasserne, når det gælder oplevelsen af finish, materialer og støj.

Om det er lykkedes, vil vi vente med at bedømme til vi prøver bilen i hjemlige omgivelser og i knap så højt udstyrede versioner, som der var tale om på de islandske vej.

Tilbage på nethinden sidder dog indtrykket af en meget vellykket bil.

Det er lidt med en Golf som med etiketten på det, der engang hed en HOF fra Carlsberg. Den er blevet finpudset rent grafisk flere gange de sidste 50 år, men det grundlæggende indhold er det samme og flasken kan genkendes med et enkelt blik.

Sådan er det også med Golf fra generation til generation siden 1974, hvor bilen tog verden med storm og siden blev et begreb.

Stil i kabinen

Det indre af 6.generation er en ren fornøjelse. Designet er høj klasse med eksklusive detaljer hentet fra den nye Passat CC og med dybtliggende instrumenter med progressiv visning af farten i speedometret.

Det er let at aflæse med hvide tal på sort baggrund og materialerne er blød plast med flot finish. Forruden har som standard en støjdæmpende film indbygget og ved alle døre er der ekstra gummilister og tætning.

Bilen bygger på samme platform som 5.generation og derfor er pladsen ved bagsædet næsten uændret. Her er plads til hovedet og knæene, mens midterpladsen stadig er hæmmet på grund af en stor kardantunnel. Bagagerummet er uændret i størrelse.

Masser af avanceret teknik

VW har altid mestret kunsten at differentiere deres biler takket være muligheder for udstyr. En Golf kan være et basistransportmiddel i høj kvalitet til en høj pris med masser af indbygget kvalitet.

En Golf kan også være en luksusbil i kraft af avanceret udstyr og denne tradition viderefører 6.generation. Radar-styret cruisecontrol, adaptiv undervogn og elektronisk parkeringssystem, der selv kan parkere bilen, hvis chaufføren ikke selv kan finde ud af det.

Dansk lyd i verdensklasse er også muligt i Golf, idet Skanderborg-virksomheden Dynaudio har udviklet lydsystemet med tilhørende højttalere. Det plejer Dynaudio at mestre som ingen andre.

Ingen kommentarer: